De kongelige
Har misbrugt Frederik og Mary: Nu falder hammeren
![Kong Frederik og dronning Mary1 - Alt om kendte Kong Frederik Og Dronning Mary1](https://altomkendte.dk/wp-content/uploads/2024/12/Kong-Frederik-og-dronning-Mary1-.jpg)
Ups – det skulle de nok ikke have gjort.
Julen er en tid for traditioner og pynt, men for to danske virksomheder blev kreativiteten for meget. De har netop fået en klar advarsel fra Forbrugerombudsmanden efter at have brugt medlemmer af det danske kongehus i deres markedsføring – uden tilladelse.
Sagen begyndte, da Kongehuset henvendte sig til Forbrugerombudsmanden med en bekymring. To virksomheder, Sighs ApS og en ukendt plakatproducent, havde hver især brugt billeder af kong Frederik, dronning Mary og dronning Margrethe i deres produkter.
Den ene virksomhed, Sighs ApS, havde designet en kollektion af julekugler med portrætter af de kongelige. Produkterne blev promoveret bredt på sociale medier som Instagram og Facebook, hvor de hurtigt fangede opmærksomhed.
Den anden virksomhed gik endnu længere og fremstillede kunstplakater af kong Frederik i en utraditionel udgave – bar overkrop og med tatoveringer. Disse plakater blev endda hængt op rundt om i Københavns gader som en del af markedsføringen.
Begge har overtrådt loven
Forbrugerombudsmand Torben Jensen slog hurtigt fast, at begge virksomheder havde overtrådt markedsføringsloven.
“Vi er gået ind i sagerne efter en henvendelse fra Kongehuset, og det er positivt, at begge virksomheder straks har valgt at ophøre med salg og markedsføring af deres produkter,” udtaler han i en pressemeddelelse.
Ifølge markedsføringsloven er det ikke tilladt at bruge billeder af personer i kommerciel sammenhæng uden deres samtykke. Og i begge tilfælde havde virksomhederne ikke indhentet tilladelse fra Kongehuset.
“I disse sager har virksomhederne produceret henholdsvis julekugler og plakater, der blandt andet afbilder kong Frederik, uden at have indhentet Kongehusets tilladelse. Det er i strid med både markedsføringsloven og erhvervslivets eget kodeks for reklame og markedskommunikation,” forklarer Torben Jensen.
Begge virksomheder har efter Forbrugerombudsmandens indgriben fjernet de omstridte produkter fra markedet og stoppet al markedsføring. Sagen er en påmindelse om, at selv kreative idéer har grænser, når det gælder brugen af kongelige ansigter i kommercielt øjemed.
For nu har Kongehuset fået stoppet julekugler og tatoverede plakater, men sagen understreger, at reglerne omkring markedsføring og samtykke skal tages alvorligt – også i juletiden.