Følg os her

De kongelige

Har misbrugt Frederik og Mary: Nu falder hammeren

Udgivet

d.

Kong Frederik Og Dronning Mary1
Foto: Presse-fotos.dk

Ups – det skulle de nok ikke have gjort.

Julen er en tid for traditioner og pynt, men for to danske virksomheder blev kreativiteten for meget. De har netop fået en klar advarsel fra Forbrugerombudsmanden efter at have brugt medlemmer af det danske kongehus i deres markedsføring – uden tilladelse.

Sagen begyndte, da Kongehuset henvendte sig til Forbrugerombudsmanden med en bekymring. To virksomheder, Sighs ApS og en ukendt plakatproducent, havde hver især brugt billeder af kong Frederik, dronning Mary og dronning Margrethe i deres produkter.

LÆS OGSÅ  Margrethe sygemeldt og Christian i Afrika: Hvem er så rigsforstander, mens kongen og dronningen er i Tyskland?

Den ene virksomhed, Sighs ApS, havde designet en kollektion af julekugler med portrætter af de kongelige. Produkterne blev promoveret bredt på sociale medier som Instagram og Facebook, hvor de hurtigt fangede opmærksomhed.

Den anden virksomhed gik endnu længere og fremstillede kunstplakater af kong Frederik i en utraditionel udgave – bar overkrop og med tatoveringer. Disse plakater blev endda hængt op rundt om i Københavns gader som en del af markedsføringen.

Begge har overtrådt loven

Forbrugerombudsmand Torben Jensen slog hurtigt fast, at begge virksomheder havde overtrådt markedsføringsloven.

“Vi er gået ind i sagerne efter en henvendelse fra Kongehuset, og det er positivt, at begge virksomheder straks har valgt at ophøre med salg og markedsføring af deres produkter,” udtaler han i en pressemeddelelse.

LÆS OGSÅ  Harry og William bryder deres løfte til prinsesse Diana

Ifølge markedsføringsloven er det ikke tilladt at bruge billeder af personer i kommerciel sammenhæng uden deres samtykke. Og i begge tilfælde havde virksomhederne ikke indhentet tilladelse fra Kongehuset.

“I disse sager har virksomhederne produceret henholdsvis julekugler og plakater, der blandt andet afbilder kong Frederik, uden at have indhentet Kongehusets tilladelse. Det er i strid med både markedsføringsloven og erhvervslivets eget kodeks for reklame og markedskommunikation,” forklarer Torben Jensen.

LÆS OGSÅ  Kronprins Christian afslører overraskende beslutning: Det skal han nu

Begge virksomheder har efter Forbrugerombudsmandens indgriben fjernet de omstridte produkter fra markedet og stoppet al markedsføring. Sagen er en påmindelse om, at selv kreative idéer har grænser, når det gælder brugen af kongelige ansigter i kommercielt øjemed.

For nu har Kongehuset fået stoppet julekugler og tatoverede plakater, men sagen understreger, at reglerne omkring markedsføring og samtykke skal tages alvorligt – også i juletiden.

Sarah er chefredaktør på Altomkendte.dk og hun har +4 års erfaring som journalist på nyhedsmedier. De seneste to år har Sarah særligt arbejdet med nyheder om underholdning, kendte og kongehuset, hvor hun senest har skrevet for Hollywood.dk. Hvis du vil vide det seneste indenfor gossipverdenen eller de royale huse rundt omkring i verden, så læn dig trygt tilbage og læs med når Sarah folder sig ud.

Annonce