Altomkendte
Et år efter kong Frederik-shitstorm: Danskernes holdning taler for sig selv
En ny meningsmåling om kong Frederik giver et indblik i danskernes tanker om regenten.
Kong Frederik har været igennem sin første royale tabloid-tur i manegen, men danskerne lader til at trække på skuldrene af hele affæren.
Sidste november tog Frederik et smut til Spanien, hvor han blev set i selskab med den mexicanske multikunstner Genoveva Casanova. De blev spottet sammen uden for hendes lejlighed, og rygterne begyndte at svirre om, hvad der foregik bag de lukkede døre.
I mellemtiden var dronning Mary i New York for at arbejde.
Men hvor skandaleoverskrifter i andre lande kunne have sendt kongehusets popularitet i frit fald, ser danskerne ud til at tage det hele med ophøjet ro.
Kongen topper popularitetsmåling
En ny meningsmåling fra Epinion lavet for DR viser, at Frederik fortsat har solid opbakning i befolkningen. Hele 85 procent af de adspurgte er positivt stemt over for kongen – trods de spanske eskapader.
Ifølge kongehusekspert Jakob Steen Olsen er danskerne simpelthen ikke interesserede i at give sagen mere opmærksomhed.
“Sagen har ikke gjort indtryk på danskerne. Min fornemmelse er, at danskerne har sagt til sig selv og hinanden, at de ikke tror på det, og at de ikke vil høre mere om det,” siger Jakob Steen Olsen ifølge Se og Hør.
En anden tone i England
I lande som England ville medierne kaste sig frådende over historien og nægte at give slip. Men ifølge Olsen er det ikke sådan, Danmark fungerer.
“Hvis det her var sket i England, ville journalisterne aldrig stoppe med at skrive om sagen, og den ville kunne skade kongehuset. I Danmark tror jeg ikke, danskerne vil vide sådanne ting om deres regenter,” forklarer han.
Selvom Genoveva Casanova krævede billederne og artiklen trukket tilbage, efter at magasinet Lecturas bragte dem, er der intet, der tyder på, at danskerne lader deres opfattelse af kong Frederik ændre.
For danskerne er Frederik stadig kongen, og lidt solskin i Spanien lader ikke til at kaste skygger over hans popularitet.