Følg os her

Kendte

Rosendahl om X Factor: Dommerne stjal showet fra deltagerne

Udgivet

d.

Pernille Rosendahl
Davy Denke, CC BY-SA 4.0 , via Wikimedia Commons

Den tidligere ‘X Factor’-dommer fortæller i sin nye bog, hvordan programmet forvandlede dommerpanelet til hovedattraktionen og deltagernes drømme til kulisse

Da Pernille Rosendahl i 2009 sagde ja til at blive dommer på X Factor, troede hun, at hendes fornemste opgave var at hjælpe unge talenter med at folde deres musik ud.

LÆS OGSÅ  Johnny Reimar afslører svær tid: Indlagt i flere måneder

Men i sin nye bog Lille Kæmper beskriver hun en helt anden virkelighed. For bag rampelyset oplevede hun, at programmet var bygget op omkring dommernes dramaer og konflikter – ikke deltagernes talent.

Hun fortæller, at det hurtigt gik op for hende, at underholdningen var vigtigere end musikken.

Det er ikke deltagerne, der er hovedpersoner. Det er os. Dommerne er hovedpersonerne,” skriver hun og understreger, at seerne i højere grad skulle følge dommernes skænderier end deltagernes udvikling.

Det kom som en stor overraskelse for hende, der havde forventet at kunne bruge sin energi på coaching og vejledning.

Det skriver SE OG HØR

En tv-kulisse med unge i klemme

Rosendahl beskriver blandt andet, hvordan konflikten mellem dommerne ofte eskalerede til et niveau, hvor deltagerne blev påvirket.

Hun nævner en af de mest omtalte live-udsendelser, hvor hun havnede i et ophedet skænderi med Thomas Blachman.

Ifølge hende selv var meltdownet kulminationen på en uge med dårlig stemning på sættet og unge deltagere, der brød grædende sammen i kulissen.

Det gik op for hende, at hendes opgave ikke kun var at bedømme musik, men at være en del af et tv-format, der krævede personlighed, kant og konfrontation.

Det stod i skarp kontrast til hendes oprindelige ambition om at løfte talenterne og skabe tryghed for de unge medvirkende.

Når dommerrollen bliver en performance

Pernille Rosendahl, tog en pause efter sin første sæson, men vendte tilbage i håb om, at hun kunne påvirke programmet udefra.

LÆS OGSÅ  Pernille Rosendahl har fået nok: Nu svarer hun en gang for alle

Hun blev hurtigt klogere. Hun fortæller, hvordan hun bad om samme løn som sine mandlige kolleger, men det får jeg ikke, som hun skriver, og erkender, at hun blev bedre til at spille spillet, som reality-tv kræver.

I dag ser hun tilbage på sin egen rolle med et kritisk blik.

Jeg prøver at være den voksne for en masse deltagere, men jeg opfører mig selv som et barn på scenen,” skriver hun og konkluderer, at tiden i programmet på mange måder var alt andet end køn.

Selv om X Factor fortsat er et populært show, efterlod det Pernille Rosendahl med en erkendelse af, at succes-tv ofte bygger på en facade, hvor ægte talent står i skyggen af det drama, der får seerne til at blive hængende.

Annonce