Film / TV
Netflix-serie har haft overraskende effekt: Nu strømmer turisterne til Danmark
Den danske krimiserie Legenden har ikke kun fået seerne til at sidde klistret til skærmen verden over – nu viser det sig, at serien også trækker internationale turister mod Danmark.
Nye tal fra rejsesøgemaskinen momondo afslører nemlig, at søgninger efter fly til Danmark er steget med hele 50 procent, siden serien fik premiere.
Det oplyses i en pressemeddelelse.
Legenden følger den unge PET-aspirant Tea, der bevæger sig dybt ind i Københavns kriminelle miljø. Serien har ramt plet hos globale seere, der tydeligvis ikke blot er blevet fanget af dramaet, men også af de mørke, stemningsfulde omgivelser. Med 11,3 millioner afspilninger i premiereugen blev Legenden den mest sete ikke-engelsksprogede serie i verden – og det kan mærkes på rejseinteressen.
Danmarks kendetegn
Hos momondo er tendensen tydelig. Presseansvarlig Lisbet Due Berg siger: "Danmark er efterhånden kendt for at være afsender af kvalitet inden for Neo Noir-genren, og det ser ud til, at Legenden inspirerer rejsende verden over til at kigge mod Danmark." Serien er altså ikke bare et hit – den fungerer også som en reklamesøjle for København og Danmark som helhed.
At tv-serier påvirker folks rejselyst, er langt fra nyt. Fænomenet er blevet så udbredt, at det har fået sit eget navn: setjetting. Momondo peger på, at det samme skete efter DR-programmet Hotel Romantik, der fik danskernes interesse for Schweiz til at stige markant. Og tidligere på året sendte tredje sæson af White Lotus flysøgninger til Koh Samui op med næsten 50 procent.
Nu er det Danmark, der står for tur. Og hvis krimiinteressen fortsætter, kan danske hoteller og turiststeder formentlig se frem til endnu flere besøgende, der vil opleve de kulisser og den stemning, som har gjort Legenden til et globalt hit.

