Følg os her

Kendte

Helena Christensens nye rolle: “Dette er en drøm, der går i opfyldelse for mig”

Udgivet

d.

Helena
Foto: BoConcept

Nu lyder der store nyheder fra Helena Christensen.

Vi kender Helena Christensen som en af de legendariske supermodeller. Som en af Danmarks absolut største stilikoner, og som en vigtig ambassadør for dansk design og livsstil ude i verden. Og nu får Helena Christensen en helt ny rolle.

BoConcept indleder nemlig en ny kreativ æra med udnævnelsen af den verdenskendte model og fotograf til Global Artistic Director for brandet. I sin position som kreativ chef vil Helena Christensen være med til at forme et spændende nyt kapitel for den globale designvirksomhed, og hun vil i tæt samarbejde med nye designtalenter både producere og medvirke i kommende brandkampagner. Men hun vil også selv designe og style møbler – naturligvis med hendes meget personlige stilsikkerhed og -sans som kompas.

LÆS OGSÅ  Graviditetsnyt fra Stephania Potalivo: Sådan har hun det nu

I første omgang er Helena Christensen hovedpersonen i BoConcepts kommende The Art of Living Danishly-kampagne, der sætter spot på og perspektiverer, hvordan og hvor meget vores bolig, vores valg af møbler og interiør betyder for vores livskvalitet og det gode liv. I Danmark har vi en stolt designhistorie og -arv, og BoConcept er med sin nye kampagne med til at adressere, hvad det indebærer at “leve dansk”. Og udnævnelsen af Helena Christensen tager BoConcepts mangeårige praksis med at samarbejde med anerkendte designere, arkitekter og kreative til et helt nyt niveau.

Det oplyser BoConcept i en pressemeddelelse.

Helena Christensen fortæller, at hele hendes karriere har handlet om, “hvad øjet ser, og hvordan det får dig til at føle”. Som en af The Magnificent Seven-supermodellerne, der dominerede catwalks, billboards og magasiner i 1990’erne, var hun en meget synlig del af mode- og designscenen og dermed helt i front for den æra, der formede årtiet og kulturen.

Lige så vigtigt som påklædning

I dag er hendes måde at indrette sit hjem på lige så vigtig, som hvordan hun klæder sig. Og hendes kærlighed til hjemmet er også en kærlighed til hende selv – til velvære og egenomsorg – og til kvalitet frem for kvantitet. Helt i takt med tidsånden.

“Dette er en drøm, der går i opfyldelse for mig. Jeg har altid elsket interiør, og det taler til min passion for design, kreativitet og for det at leve mere bevidst”, siger Helena Christensen, som sideløbende med sin modelkarriere og fotografering har arbejdet med interiør de seneste to årtier.

For 20 år siden lancerede hun konceptbutikken Butik i New York sammen med Leif Sigersen. Hun er også – sammen med sin mangeårige samarbejdspartner Camilla Staerk – grundlægger af indretnings- og livsstils- brandet Staerk & Christensen, der arbejder på tværs af mode, møbler, foto og film.

Unnamed
Foto BoConcept

Hendes seneste designprojekter omfatter samarbejdet med det New York-baserede studio Bower omkring en række boligaccessories og skabelse af en special edition af stolen Runner Chair med den danske designer Kasper Salto. Staerk & Christensen arbejder også på et igangværende projekt om tre strukturelle, præfabrikerede huse (Revolution Precrafted) sammen med arkitekten Gulla Jonsdottir.

Som en del af sin nye rolle vil Helena Christensen designe møbler og udvikle nye tekstiler til BoConcept. Om sin tilgang siger hun:

“Design er mere end æstetik. Det handler om, hvordan det får dig til at føle, når du går gennem døren. Når dit miljø er trygt, smukt og føles som en sand afspejling af dig, er livet bedre. Du er friere, mere produktiv, mere kreativ og mere afslappet og glad. Det betyder meget for mig!”.

Tre år i første omgang

Partnerskabet mellem BoConcept og Helena Christensen, som foreløbigt er for en tre-årig periode, er også forankret i en fælles dansk arv og kultur. Helena Christensen, som bor på Manhattan og har et sommerhus på den nordsjællandske kyst, slutter sig til BoConcept i en tid, hvor dansk design, vores livsstil og vores kreative og kulturelle output har enorm global impact. Det gælder møbler og interiørdesign, arkitektur, mode, gastronomi etc.

“At være Global Artistic Director hos BoConcept er mere end bare en rolle for mig; det er en kreativ rejse med at udfolde, hvad det vil sige at leve godt … og dele skønheden i dansk design”.

Danish Modern spillede en afgørende rolle i hele verden i 1950-1960’erne, præget af sine rene linjer og funktionelle former. Det er stadig centrale elementer og værdier hos BoConcept anno 2025, men den nye kurs, den nye bølge, føles mere legende, forfriskende og personlig. Det er denne dialog mellem minimalismens slanke, klare linjer og Helenas Christensens eklektiske stil og enestående evne til ikke at være andet end sig selv, der gør partnerskabet så spændende.

Helenas Christensens første lancering er Flora, et eksklusivt sæt kunsttryk fra hendes personlige fotoarkiv, der kan købes fra marts 2025. De botaniske print fremhæver Helena Christensens kærlighed til naturen og fanger skønheden i hver dag.

“Der er noget meget fascinerende ved at se på en blomst, dybt og intenst. Naturens magi og kompleksitet er næsten umulig at tro og forstå, men på en eller anden måde føler jeg, at jeg er i stand til at fange det, fange mine følelser med mit kamera. Fotografering er blevet “som at trække vejret” for mig. Jeg elsker det simple faktum, at du kan fange et øjeblik i tiden. Jeg ser alt i rammer. Jeg leder konstant efter øjeblikke og er altid nysgerrig efter alt, hvad der sker omkring mig”, siger hun.

Tager rollen meget seriøst

Siden 2019 har Helena Christensen kombineret sin passion for fotografering med humanitært arbejde. Her blev hun nemlig udnævnt til UNHCR Goodwill-ambassadør, og hun har siden rejst jorden rundt for at dokumentere flygtninges og fordrevnes kampe.

“Det er en rolle, jeg tager meget seriøst. Det, at jeg rejser verden rundt og møder mennesker, der er flygtninge eller fordrevne og fotograferer dem, taler med dem og formidler deres historier til resten af verden, det er det mest tilfredsstillende – og ydmyge job – jeg nogensinde vil få!”, pointerer hun.

BoConcept er meget glade for at skulle arbejde tæt sammen med Helena Christensen og spændte på at se hendes unikke perspektiv på dansk design udfolde sig hos BoConcept. Chief Marketing Officer Paula Mc Guinness siger:

“Vi er virkelig begejstrede for at kunne flette vores designekspertise sammen med Helena Christensens globale øje, hendes iboende talent og sans for at skabe en unik interiørstil og hendes danske livsfilosofi. Vi ser frem til sammen at forme en helt ny dagsorden, som kan inspirere kunder over hele verden”.


Helena Christensen er født i København af en dansk far og en peruviansk mor. Hun fik som model international stjernestatus og har prydet forsiderne på utallige modemagasiner og været frontfigur for store kampagner for mode- og beautybrands verden over. Samtidig med modelkarrieren var Helena Christensen grundlægger og kreativ direktør for Nylon Magazine, ligesom hun grundlagde konceptbutikken Butik i New York City. Hun har også samarbejdet med Habitat London.

I øjeblikket er hun den ene halvdel af livsstilsvirksomheden staerkandchristensen og kreativ direktør for luksusparfumemærket strangelove.

I 2019 blev Helena Christensen udnævnt til UNHCR Goodwill Ambassador, en rolle, hvor hun kombinerer sin passion for fotografering med humanitært arbejde, og hun rejser jorden rundt for at dokumentere flygtninges og fordrevnes vilkår og liv. Hendes fotografiske værker har været udgivet i mange kunst- og designmagasiner, og været udstillet i gallerier i hele Europa og USA. Helena Christensen bor i New York, hvor hun arbejder multidiciplineret med sine store passioner: mode, kunst og filantropi.

Sarah er chefredaktør på Altomkendte.dk og hun har +4 års erfaring som journalist på nyhedsmedier. De seneste to år har Sarah særligt arbejdet med nyheder om underholdning, kendte og kongehuset, hvor hun senest har skrevet for Hollywood.dk. Hvis du vil vide det seneste indenfor gossipverdenen eller de royale huse rundt omkring i verden, så læn dig trygt tilbage og læs med når Sarah folder sig ud.

Annonce