Følg os her

Kendte

Hovsa: Helle Thorning-Schmidt fanget i kæmpebrøler

Udgivet

d.

Helle Thorning schmidt
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Hun har tidligere styret landet – men på de sociale medier er det en helt anden lovgivning, der gælder. Nu bliver Helle Thorning-Schmidt kritiseret for at have overset en vigtig detalje i markedsføringsloven.

Det er ikke kun unge influencere, der skal holde tungen lige i munden, når de deler sponsoreret indhold. Også tidligere statsminister Helle Thorning-Schmidt er nu blevet en del af debatten om skjult reklame på sociale medier.

Flere opmærksomme brugere har påpeget, at Thorning-Schmidt i marts delte flere opslag, hvor hun samarbejdede med kosmetikmærket Estée Lauder – uden tydelig markering af, at der var tale om betalt indhold. Og det kan være i strid med loven.

LÆS OGSÅ  Hollywood-stjerne Connie Nielsen i stor sorg: Har sat dybe spor

Juridisk ekspert i markedsføringsret, Bent Ole Gram Mortensen, har gennemgået opslagene og vurderer, at mindst tre af dem burde være mærket som reklame.

Ifølge loven skal det fremgå tydeligt, når en person modtager betaling for at omtale et produkt – også selvom man ikke er influencer i traditionel forstand. Og i Thorning-Schmidts tilfælde er der ifølge eksperten ikke meget tvivl: hendes opslag lever ikke op til reglerne.

Det handler om forbrugerbeskyttelse, fastslår han, og derfor skal følgere kunne gennemskue, når de bliver eksponeret for reklame.

Var overbevist om, at det var korrekt

SE og HØR kontaktede Helle Thorning-Schmidt for at få hendes reaktion. Hun forklarede, at hun var overbevist om, at hun havde håndteret det korrekt – men valgte alligevel hurtigt at tilføje tydelige reklame­markeringer til de omtalte opslag.

"Jeg tror ikke jeg skal skrive annonce, når jeg holder et oplæg for en virksomhed, men skal selvsagt gøre det, når det er et betalt samarbejde (hvilket jeg har gjort)," fortæller hun til SE & HØR og tilføjer:

"Det var derfor mit indtryk at jeg har gjort det rigtigt. Tilføjer dog nu alligevel, så jeg er på den sikre side."

Hun ønskede dog ikke at kommentere, om hun finder markedsføringsloven for kompliceret.

Selvom sagen næppe får store juridiske konsekvenser, kan man i værste fald risikere en bøde, hvis Forbrugerombudsmanden vurderer, at loven er overtrådt. Ofte nøjes man dog med en advarsel første gang.

Helle Thorning-Schmidt er ikke den første – og næppe den sidste – kendte dansker, der bliver fanget i gråzonen mellem branding og lovgivning.

Sarah er chefredaktør på Altomkendte.dk og hun har +4 års erfaring som journalist på nyhedsmedier. De seneste to år har Sarah særligt arbejdet med nyheder om underholdning, kendte og kongehuset, hvor hun senest har skrevet for Hollywood.dk. Hvis du vil vide det seneste indenfor gossipverdenen eller de royale huse rundt omkring i verden, så læn dig trygt tilbage og læs med når Sarah folder sig ud.

Annonce