Film / TV
Fasar langer ud: Føler sig misbrugt

Hele Danmark stiftede bekendtskab med Fasar, da dokumentaren 'Den sorte svane' rullede over skærmen sidste år.
Der er ballade i luften, efter en politisk kampagnevideo med et markant budskab om kriminalitet og førtidspension pludselig fik en uventet hovedperson – uden hans samtykke.
En ny, opsigtsvækkende video fra Socialdemokratiet – lanceret samme dag som et bredt politisk flertal blev enige om at fratage groft kriminelle retten til førtidspension i fem år – har nemlig sat ild til debatten. I centrum står Fasar Abrar Raja, tidligere kendt fra TV 2-dokumentaren Den Sorte Svane.
Videoen, der blev offentliggjort onsdag, viser Socialdemokratiets Jens Joel stirre direkte ind i kameraet med ordene: "Kan du huske ham her?" I hænderne holder han et billede af Raja – og under billedet står hans fulde navn, fremhævet i alarmerende rødt.

Socialdemokratiet og Venstre ønsker med kampagnen at sende et klart signal: Kriminelle, som samtidig modtager førtidspension, skal ikke kunne nyde godt af velfærdsordninger uden konsekvens. Venstre har sideløbende delt en illustration på sociale medier, hvor en figur – stærkt inspireret af Raja – bærer en rockervest mærket “førtidspension”, som rives itu.
Men det er netop det, der har fået Fasar Abrar Raja til at reagere med forargelse.
Har ikke givet samtykke
Ifølge Fasar Raja har han hverken været informeret eller givet tilladelse til at blive brugt som frontfigur i en politisk kampagne. "Jeg vil gerne gøre det helt klart, at jeg ikke er blevet kontaktet eller har givet samtykke til at blive brugt som en del af deres politiske kampagne," skriver han i et skriftligt svar til SE og HØR.
Han understreger, at han ikke ønsker at blive udstillet som symbol på kriminalitet i statens navn. "Jeg tager skarpt afstand fra at blive brugt som en reklamesøjle for et forslag, jeg hverken har været involveret i eller har haft mulighed for at kommentere på," lyder det videre fra Fasar Raja.
Hos Venstre affejer man kritikken. Politisk ordfører Jan E. Jørgensen har ingen planer om at beklage brugen af Raja som visuel repræsentation for kampagnen. "Hvis kriminelle ikke vil bruges i politisk kommunikation, så vil jeg råde dem til at holde sig ude af kriminalitet," lyder hans kontante svar.
Han tilføjer, at partiet blot har arbejdet med en generel stereotyp fremstilling af en kriminel og “imødeser et eventuelt sagsanlæg med sindsro”.
Hos Socialdemokratiet tager Jens Joel heller ikke afstand fra kampagnen. Tværtimod fastholder han, at partiet blot sætter fokus på uretfærdigheden i, at mennesker dømt for alvorlig kriminalitet samtidig modtager høj offentlig støtte. "Vi står på mål for vores kommunikation," fastslår han.
Kampagnen har uden tvivl opnået sit mål om at skabe opmærksomhed – men måske også mere, end partierne havde regnet med. For mens den har høstet ros blandt nogle vælgere for at tage hånd om misbrug af velfærdsydelser, rejser den samtidig spørgsmål om etik og retten til billedebrug i politisk markedsføring.
Du kan se hele videoen HER.