De kongelige
Nedtur for Meghan Markle: Afvist

Nu er der dårligt nyt til Meghan Markle.
Meghan Markle har endnu engang mødt modstand i sine forsøg på at skabe en succesfuld forretning. Hendes nyeste forsøg på at varemærkebeskytte en række husholdningsprodukter under sit brand, American Riviera Orchard, blev afvist af det amerikanske patent- og varemærkekontor (USPTO) i slutningen af august. Denne afgørelse markerer en ny udfordring for hertuginden, der tidligere har haft problemer med at sikre rettighederne til sin podcast, Archewell.
Det skriver Mirror.
Ifølge afgørelsen er årsagen til afvisningen, at det ikke er tilladt at varemærkebeskytte geografiske steder, herunder det populære kaldenavn for Santa Barbara-kysten, hvor Sussex-parrets hjem ligger – også kendt som "den amerikanske Riviera". Hertuginden havde ansøgt om at bruge dette navn til blandt andet at markedsføre små partier af syltetøj og forskellige køkkenredskaber, men det blev altså afvist af USPTO.
Men det var ikke kun navnet, der skabte problemer. Ifølge myndighederne var der også uklarheder i produktbeskrivelserne, som gjorde det vanskeligt at placere varerne i de rigtige kategorier. For eksempel kunne hendes foreslåede "cocktailservietter" både være lavet af papir eller stof, hvilket tilhører to forskellige varemærkeklasser. Hertuginden havde desuden undladt at underskrive nogle af de nødvendige dokumenter korrekt.
Kan sætte en stopper for projektet
Denne seneste udvikling kan sætte en stopper for lanceringen af American Riviera Orchard, som efter planen skulle være klar senere på året. Hertuginden havde planlagt at introducere produkter som bordservice, drikkeglas, marmelader og andre køkkenartikler. Det er dog stadig muligt for hende at anke afgørelsen og forsøge at få godkendt nogle af produkterne.
Kilder tæt på Sussex-parret har understreget, at denne form for frem og tilbage med varemærkemyndighederne er helt almindeligt, og at man forventer, at Meghan snart vil indsende en revideret ansøgning. Men det er ikke første gang, hertuginden støder ind i problemer med varemærkebeskyttelse. Sidste år måtte hun opgive at sikre rettighederne til sin podcast, efter at en anden allerede havde registreret et lignende navn.
Samtidig har Sussex-parret haft vanskeligheder med at finde en administrerende direktør til Meghans nye livsstilsbrand. Ifølge kilder har de haft svært ved at tiltrække de rette personer til rollen, selvom Meghan selv siges at være tilfreds med at stå for virksomheden.
Men det er ikke kun på direktionsgangen, det kniber. Harry og Meghan er kendt for at stille høje krav til deres ansatte, og de har haft en bemærkelsesværdig høj medarbejderomsætning. Flere højtprofilerede medarbejdere har forladt deres stillinger i Sussex-parrets tjeneste, herunder Meghans personlige assistent, hendes livvagt samt flere kommunikationschefer. Mange medarbejdere har kun været ansat i kort tid, og flere har beskrevet arbejdsforholdene som krævende.
Denne konstante udskiftning af medarbejdere har fået rygterne til at svirre om, at det kan være udfordrende at arbejde for hertuginden og hendes mand. Flere kilder har antydet, at deres krav til medarbejderne kan være svære at leve op til, hvilket resulterer i en høj personaleflugt. Dette billede blev yderligere bekræftet, da deres seneste PR-chef, Josh Kettler, forlod sin stilling efter blot tre måneder.
Trods disse udfordringer ser det dog ikke ud til, at Meghan Markle giver op lige foreløbig. Hun har stadig ambitioner om at etablere sig som en stærk spiller på livsstilsmarkedet, og der er ingen tvivl om, at hendes forsøg på at varemærkebeskytte sin nye produktlinje langt fra er det sidste, vi har hørt til hende.