Følg os her

Film / TV

DR klar med ny YouTube-kanal: Vil gøre naturvidenskab til noget særligt

Udgivet

d.

Drvært
Frontfiguren på 'Ultra Vildt', 24-årige Emil Poulsen. (Foto: © Lajr)

Med eksperimenter, humor og naturformidler Emil Poulsen i front vil DR gøre naturvidenskab til børns nye yndlingsunivers på YouTube.

Den 1. oktober lancerer DR 'Ultra Vildt' – en ny YouTube-kanal, hvor naturformidler Emil Poulsen kaster sig ud i grænseoverskridende eksperimenter og vilde udfordringer. Målet er at gøre naturvidenskab sjovt, relevant og nærværende – og møde børn dér, hvor de allerede er: på YouTube.

Naturvidenskab er rygraden i mange af samfundets store spørgsmål – fra klima og sundhed til teknologi og kunstig intelligens – men fylder kun lidt i børns medieunivers. Det vil DR ændre på med det nye tilbud, 'Ultra Vildt'.

LÆS OGSÅ  Mads fra Sporløs fandt sin thailandske mor: Sådan går det i dag

– Hvis vi vil have børn til at engagere sig i den verden, de arver, skal de opleve, at naturvidenskab ikke bare er tal og formler, men nysgerrighed, eksperimenter og oplevelser, der kan ændre verden. 'Ultra Vildt' skal vække børns videbegær og give dem mod på at udforske det ukendte, siger Marlene Boel, chef for B&U i DR.

En vært, børnene allerede elsker

Frontfiguren på 'Ultra Vildt' er 24-årige Emil Poulsen, naturentusiast, dykker og eventyrer med en stor fanskare blandt børn og unge. Brugertests i 5.–8. klasse viser stor begejstring for hans humor, frygtløshed og naturlige formidlingsevne.

– Jeg vil vise børn, at naturvidenskab er alt andet end kedeligt – det er vildt, fascinerende og frem for alt supersjovt, siger Emil Poulsen.

'Ultra Vildt' byder på eksperimenter og naturudfordringer, der får børn til både at gyse og grine. Blandt de første videoer er:

  • Jeg synker i kviksand i Danmark
  • Jeg overlever 24 timer på en øde ø
  • 1000 bier vs. min arm
  • Jeg dykker ned til gamle krigsskibe i iskoldt vand

Indholdet er udviklet i tæt dialog med børn, og DR har prioriteret børneinddragelse i både idéudvikling, tematikker og valg af vært.

YouTube som public service-platform

YouTube er børns største medieplatform, og Ultra Vildt er en del af DR’s strategi om at være til stede dér, hvor børn er – uden at gå på kompromis med public service-ansvar og kvalitet.

– Vi skal møde børnene på deres egne præmisser. Med 'Ultra Vildt' giver vi naturvidenskab et hjem på YouTube og viser, at hardcore public service også kan leve og trives på de platforme, børn elsker, siger Marlene Boel.

'Ultra Vildt' bliver desuden en kanal, hvor eksterne producenter kan bidrage, og allerede nu er et privat produktionsselskab i gang med at udvikle indhold til kanalen.

Sarah er chefredaktør på Altomkendte.dk og hun har +5 års erfaring som journalist på nyhedsmedier. De seneste to år har Sarah særligt arbejdet med nyheder om underholdning, kendte og kongehuset, hvor hun senest har skrevet for Hollywood.dk. Hvis du vil vide det seneste indenfor gossipverdenen eller de royale huse rundt omkring i verden, så læn dig trygt tilbage og læs med når Sarah folder sig ud.

Annonce