Kendte
Tommy Ahlers svømmer i millioner: Kæmpe egenkapital

Tommy Ahlers har god grund til at smile hele vejen til banken.
Fra ministerposter og tv-optrædener til direktionsgange og bestyrelseslokaler – Tommy Ahlers har efterhånden været en mand med mange hatte. Og nu føjer han endnu en titel til CV’et, når han overtager roret som bestyrelsesformand for Metroselskabet I/S.
Det offentliggjorde Transportministeriet i en pressemeddelelse den 22. april, og dermed er det officielt, at den tidligere Løvens Hule-profil skal stå i spidsen for de milliardprojekter, der ruller under hovedstadens gader – og ud i fremtiden med blandt andet metrobyggeriet på Lynetteholm.
Det skriver SE & HØR.
Posten er ikke blot prestigefyldt. Den er også godt betalt. Ifølge oplysninger fra Transportministeriet vil Ahlers årligt modtage 489.000 kroner for sit arbejde som formand – svarende til lidt over 40.000 kroner om måneden, før skat.
Og da Metroselskabet er ejet af det offentlige – med Københavns og Frederiksberg Kommune samt Transportministeriet som ejerkredsen – er det skatteborgerne, der finansierer aflønningen.
Men selvom beløbet for mange lyder som en solid månedsløn, er det næppe dét, der skal betale Ahlers’ næste ferierejse.
Kæmpe egenkapital
Tommy Ahlers har nemlig allerede en solid økonomisk ballast. En gennemgang af hans virksomheder viser, at han ejer selskabet THENEWBLACK ApS – og det står ikke just i minus. Tværtimod.
Regnskabet for 2024 afslører en egenkapital på hele 115,8 millioner kroner, og virksomheden er 100 % ejet af Ahlers selv. Hvis man sætter det i perspektiv, kunne han – i teorien – bruge en million kroner om måneden de næste 9,5 år, før kassen ville være tom.
Gennem årene har Tommy Ahlers bevæget sig gennem flere verdener. Fra startup-miljøet, hvor han gjorde sig bemærket som iværksætter og investor, til Christiansborg, hvor han var minister under Lars Løkke Rasmussen. Og selvfølgelig er han stadig et kendt ansigt fra DR’s Løvens Hule, hvor han i flere sæsoner vurderede håbefulde iværksætteres idéer.
Nu skal han altså lægge energien i hovedstadens infrastruktur – og være med til at træffe beslutninger, der får betydning for hundredtusinder af daglige metrobrugere.