Følg os her

De kongelige

Det kan Meghan Markle glemme alt om: Afvist

Udgivet

d.

Meghan Markle
Foto: Shutterstock/ DFree

Meghan Markles forespørgsel er blevet ‘delvist afvist’ og gør hun det alligevel, kan det komme til at koste hende dyrt.

Meghan Markle havde store planer om at udvide sit nye brand ‘As Ever’ med både forklæder, tøj og en række andre livsstilsprodukter. Men nu har den tidligere Suits-stjerne fået en uventet bremseklods i sit iværksættereventyr.

Det skriver Mirror.

Den amerikanske patent- og varemærkemyndighed, US Patent and Trademark Office (USPTO), har nemlig afvist Meghans ansøgning om at sælge tøj under brandet. Årsagen? Navnet ‘As Ever’ er for tæt på det kinesiske lavprismærke ASEVER, som blandt andet leverer tøj til populære butikker som H&M.

LÆS OGSÅ  Kilde afslører: Meghan forsøger desperat at forhindre det

I en afgørelse fra juli 2023 skriver USPTO, at “varemærkerne er identiske i lyd og næsten identiske i udseende og er derfor forvirrende ens med hensyn til sandsynligheden for forveksling.”

Meghans juridiske team indsendte allerede i oktober 2022 ansøgningen om at få godkendt ‘As Ever’ som varemærke. Planen var at sælge alt fra beklædning til marmelade og hundekiks, men en 145-siders ‘delvis afvisning’ fra USPTO satte en stopper for beklædningsdelen.

I januar 2024 indsendte hendes advokater en revideret ansøgning, hvor tøj var fjernet fra sortimentet, og denne gang blev varemærket godkendt. Men ifølge en varemærkeadvokat i Los Angeles skal Meghan træde varsomt.

“Hvis hun sælger tøj under As Ever-brandet, risikerer hun at blive sagsøgt,” advarer advokaten.

Det juridiske bump på vejen kommer kort før lanceringen af Meghans kommende livsstilsprogram With Love, Meghan, som får premiere på Netflix den 4. marts. I samarbejde med streaminggiganten vil Meghan sælge sine ‘As Ever’-produkter både online og i fysiske Netflix-butikker i Dallas og Philadelphia.

Ikke første gang der er problemer

Dette er dog ikke første gang, at Meghan løber ind i problemer med sit brandnavn. Hendes oprindelige navn, American Riviera Orchard, blev også afvist af USPTO, da navnet refererede til et geografisk område – og samtidig mindede det for meget om fødevaregiganten Harry & Davids Royal Riviera-pærer.

Det viser sig nu, at Meghan heller ikke er den første til at bruge navnet ‘As Ever’. Siden 2017 har Mark Kolski drevet en vintage tøjbutik i New York under samme navn. Selvom han aldrig har søgt om varemærkebeskyttelse, er han ikke glad for konkurrence fra en international stjerne.

“Jeg er en meget lille virksomhed. Det er et familiedrevet foretagende, og jeg er stort set en enmandsvirksomhed. Denne nye venture har Netflix’ magt og penge i ryggen,” siger Kolski.
Som om det ikke var nok, står Meghan nu også over for mulige retssager fra landsbyen Porreres på Mallorca. Byens borgmester hævder, at Meghans ‘As Ever’-logo ligner byens traditionelle våbenskjold fra 1370. Logoet, der viser en palme med to kolibrier på hver side, er ifølge byens repræsentanter en klar kopi.

Kolibrien har en særlig betydning for Meghan og prins Harry, da Harry tidligere har fortalt, at han så en kolibri efter sin bedstemor, dronning Elizabeths, død.

Det kinesiske firma ASEVER har endnu ikke kommenteret sagen, men det står klart, at Meghan Markles iværksætterdrøm har fået en udfordrende start.

Sarah er chefredaktør på Altomkendte.dk og hun har +4 års erfaring som journalist på nyhedsmedier. De seneste to år har Sarah særligt arbejdet med nyheder om underholdning, kendte og kongehuset, hvor hun senest har skrevet for Hollywood.dk. Hvis du vil vide det seneste indenfor gossipverdenen eller de royale huse rundt omkring i verden, så læn dig trygt tilbage og læs med når Sarah folder sig ud.

Annonce