Følg os her

Altomkendte

Ser du det? Afslører skjult budskab i Coca-Colas ikoniske logo

Udgivet

d.

Coca Cola
Foto: MDV Edwards/ Shutterstock

Der er næppe mange brands i verden, der er mere kendte end Coca-Cola. Den ikoniske sodavand blev opfundet for mere end 150 år siden – og dens popularitet er ikke blevet mindre med tiden.

Ifølge The New York Times drikker tidligere præsident Donald Trump angiveligt hele 12 dåser Diet Coke om dagen – og i Det Ovale Kontor havde han sågar en særlig knap, der kunne tilkalde en cola på stedet.

Men selv om de fleste af os kan genkende Coca-Colas røde logo på lang afstand, så gemmer designet tilsyneladende på små detaljer, som de færreste har lagt mærke til.

LÆS OGSÅ  Trump stiller spørgsmålstegn ved Biden kræftdiagnose: "Nogen holder noget skjult"

Eksperten Richard Lau, direktør for LOGO.com, har nemlig kigget nærmere på designet. Han forklarer, at logoet ikke blot er en flot skrifttype – men at det faktisk indeholder et skjult signal.

“Virksomheder kan ikke undervurdere værdien af et godt logo; det er forbindelsen mellem en virksomhed og dens kunder og det, kunderne husker bedst,” siger han ifølge Mirror.

Det skriver Newsner.

Ikke et tilfælde

Hvis man ser nøje efter, ligner det andet “C” i ordet Coca-Cola nemlig et smil. Og det er ikke tilfældigt, forklarer han: “Ubevidst afspejler det virksomhedens fokus på glæde og lykke.”

Ifølge Lau skaber det en positiv følelse hos forbrugerne, selvom de måske aldrig bevidst har lagt mærke til det. “Dette subtile budskab bliver måske overset, men det skaber ubevidst en positiv association til brandet hos forbrugerne,” siger han.

Coca-Cola-logoet fik sit nuværende udtryk tilbage i 1969, og det bliver stadig hyldet for sit tidløse design. På sociale medier som Reddit er logoet ofte genstand for debat – og mange brugere roser, hvor stærkt det fungerer på tværs af kulturer og sprog.

“Det er også fedt at se, hvordan det fungerer på tværs af forskellige sprog,” skrev en bruger for nylig. En anden indrømmede: “Siden nogen gjorde mig opmærksom på ansigterne i logoet, kan jeg ikke lade være med at se dem hver gang.”

Andre nøjes med kort og præcist at kalde det for “perfekt logo.”

Sarah er chefredaktør på Altomkendte.dk og hun har +5 års erfaring som journalist på nyhedsmedier. De seneste to år har Sarah særligt arbejdet med nyheder om underholdning, kendte og kongehuset, hvor hun senest har skrevet for Hollywood.dk. Hvis du vil vide det seneste indenfor gossipverdenen eller de royale huse rundt omkring i verden, så læn dig trygt tilbage og læs med når Sarah folder sig ud.

Annonce