De kongelige
Se det vilde syn: Frederik og Mary indviede spektakulært nyt vartegn
Nu deler Kongehuset billeder fra den særlige dag.
Det summede af liv og ægte royal glans i Smilets By, da Danmarks kongepar fredag aften trådte frem i rampelyset. Anledningen var intet mindre end storslået, da ARoS og Aarhus fik sig en helt ny, spektakulær attraktion.
Aarhusianerne har fået noget helt særligt at vise frem, og sådan en stor begivenhed kræver naturligvis royalt besøg af allerhøjeste karat. Kongehuset deler da også selv den store begejstring for byens nye, store trækplaster og slår begejstret fast:
"En underjordisk katedral er blevet et nyt vartegn i Aarhus."
Det flotte nye tilløbsstykke bærer navnet 'The Dome', og det var et særdeles veloplagt kongepar, der mødte op på kunstmuseet ARoS for at fejre den store aften. Som Kongehuset officielt fortæller om det fine besøg:
"Fredag aften deltog Deres Majestæter Kongen og Dronningen i åbningen af ‘The Dome’ på kunstmuseet ARoS."
Det var dog ikke kun en aften som nysgerrige tilskuere for de kongelige gæster. Vores monark måtte nemlig selv i arbejdstøjet foran de mange fremmødte, da han fik æren af at erklære herlighederne for åbne for offentligheden.
"I forbindelse med besøget forestod kongen den officielle indvielse af værket," lyder det videre fra Kongehuset.
Et magisk lysshow fra himlen
Men hvad er det så for en imponerende kuppel, der har lokket kong Frederik og dronning Mary til det aarhusianske museum?
Indeni rummer 'The Dome' et helt særligt, permanent hovedværk, som bærer titlen 'As Seen Below'. Det er skabt af den anerkendte amerikanske kunstner James Turrell, og det er bestemt ikke et hvilket som helst kunstværk. Det markerer nemlig et skarpt hjørne, da det er amerikanerens 'Skyspace' nummer 100 på verdensplan.
Hvis man som almindelig dansker spekulerer på, hvad et sådant rum egentlig kan, så beskriver Kongehuset den magiske oplevelse med disse ord:
"Et Skyspace er et arkitektonisk rum med en åbning mod himlen, hvor lys, farver og himlens skiftende udtryk indgår som en del af værket."
Kommende besøgende har altså i den grad noget at glæde sig til – især når dagen går på hæld, og mørket så småt begynder at sænke sig over byen. Her forvandles den underjordiske katedral nemlig til en betagende oplevelse for sanserne.
"Særligt ved solnedgang opleves værkets lyssætning i samspil med himlens farver," forklares det om det smukke kunstværk, som med garanti vil trække kunstglade gæster i alle aldre til ARoS i fremtiden.
Du kan se hele opslaget fra kongehuset herunder:

