Film / TV
Morten Kirckhoff og Jan Elhøj om idéen bag ‘Nul Stjerner’

Morten har en baggrund i reklamebranchen, men sammen med Jan har han valgt at gå en helt anden vej med fokus på nysgerrighed og ægthed frem for koncepter og branding.
Det er sjældent, at man ser et rejseprogram, der går mod strømmen med sådan en selvsikkerhed, som Morten Kirckhoff og Jan Elhøj gør i deres serie 'Nul Stjerner'.
Men hvordan opstod egentlig idéen til netop dette koncept, der udfordrer masseturisme og den perfekte polerede rejseoplevelse?
Dengang det hele startede
Vi skal et godt stykke tilbage, helt tilbage til graffitimiljøet i København i 1990’erne, hvor de to mødtes som unge.
Her, midt i et urbant undergrundsmiljø med spraymaling og hiphop, fandt de fælles passion og venskab.
“Altså graffiti er jo den dummeste form for kriminalitet. Du har kun udgifter på det, og du risikerer bøder. Men det er drevet af passion,” fortæller Jan Elhøj i et interview med Supermarco.dk
Denne passion for det rå og ægte har fulgt dem siden, og den blev efterhånden omdrejningspunktet for 'Nul Stjerner'.
Morten Kirckhoff, der tidligere har været direktør i et reklamebureau, og Jan har længe dyrket en særlig form for antiæstetik og fascination af det industrielle og uperfekte – noget, de tidligere udforskede i bogserien 'Forladte steder'.
Et klart mål og budskab
Da de begyndte at udvikle idéen til 'Nul Stjerner', var deres klare mål at vende ryggen til den glamorøse rejsebranche og dens overfladiske perfektion.
“Vores pejlemærke har været, at når alle andre er gået én vej, så er vi gået den modsatte,” siger Morten.
De ønskede at vise rejser som ægte oplevelser, hvor man ikke søger luksus og poleret overflade, men det uslebne, det ægte og det nysgerrige.
I stedet for de klassiske anbefalinger fra internettets algoritmer opfordrer de til spontanitet:
“Tag en tilfældig bus, spørg de lokale, og lad dig overraske,” tilføjer Morten.
Nul stjerner er atter tilbage med en sæson 8:
(Artiklen forsætter efter billeder)

International opmærksomhed
Det, der kunne ligne en skæv og uprætentiøs tilgang til rejser, har gjort 'Nul Stjerner 'til et af de mest populære programmer i public service og har fået international opmærksomhed med salg til Holland.
Det autentiske samspil mellem de to venner, deres åbenhed og mod til at udfordre etablerede normer er netop dét, der fanger seerne – om de så drikker frisk ko-tis eller kører rundt i en gammel Lada.
Det handler om nysgerrighed og ægte møder med mennesker og steder, langt væk fra filter og polerede Instagram-billeder.