Følg os her

Kendte

Skaber harme: Spiser du på Umut Sakaryas restaurant skal du også betale for dette

Udgivet

d.

Kendte Repremieren På Nøddeknækkeren
Foto: Klaus Bo Christensen/Christensen Klaus Bo/Ritzau Scanpix

Det kan hurtigt blive en dyr fornøjelse at spise ude.

Efter en hyggelig aften med et lækkert måltid og en afslappet drink, kan man blive overrasket over at opdage, at en en særlig ting også er på regningen.

LÆS OGSÅ  Puk Elgård så det hele: Hørte lyden af et højt slag

Spiser du på Umuts restaurant er prisen for vandet nemlig også opkrævet på regningen.

Denne praksis, som nogle kunder finder overraskende, er et klart signal om, at intet er gratis, når det kommer til at drive en restaurant.

Tidligere restauratør og kok Umut Sakarya, som nu deler sine erfaringer på sociale medier, insisterer på, at kritikken over vandregningen er ubegrundet.

Ifølge Umut Sakarya er vand en vare, som alle restauranter skal betale for, især når de investerer i et blødgøringsanlæg – et udstyr, der for mange koster mellem 1.000 og 1.500 kroner om måneden.

Det er et nødvendigt udlæg for at kunne tilbyde gæsterne frisk, vasket og pudset vand, klar til servering.

Sakarya understreger, at den lille ekstra omkostning, man ser på regningen, afspejler de udfordringer, der er forbundet med at drive en lille restaurant med knappe midler og røde tal på bundlinjen.

Han fremhæver også, at selvom man let kan finde en plastikpose til en beskeden pris i supermarkedet, er det en helt anden sag at forvente, at restauratører stiller vand til rådighed gratis. Som han udtrykker det:

“Det her handler om, at man ikke kan forvente noget gratis.”

Debatten er intensiveret af, at nogle kunder mener, at gratis vand burde være en selvfølge, idet det ses som en basal menneskeret. Denne holdning har ramt et bredt publikum, men Sakarya er ikke bange for at stå fast. Han påpeger, at man heller ikke kan forvente gratis vand på andre forretningssteder, som for eksempel McDonald’s eller 7-Eleven.

I bund og grund er budskabet klart: Når du nyder et måltid, betaler du ikke kun for maden, men også for hele oplevelsen – inklusive det vand, du drikker. For Sakarya er det et simpelt spørgsmål om, at forretningens omkostninger skal afspejles i regningen, og at kritikken over dette er urimelig.

Annonce