Politik
Stor begejstring: Hos denne gruppe vækker Mette Frederiksens ord glæde
Det var folkeskolen og ikke mindst respekten for landets lærere, der fyldte, da statsminister Mette Frederiksen tirsdag trådte op på talerstolen for at åbne et nyt folketingsår.
Statsministeren gjorde det klart, at lærerne i Danmark skal kunne passe deres arbejde uden at frygte skældsord, uro eller i værste fald vold. Hun beskrev en hverdag, hvor for meget larm og ballade i klasselokalerne står i vejen for undervisningen – og understregede, at det er nødvendigt at genskabe den respekt, som engang var en selvfølge.
Sådan lyder det i en pressemeddelelse fra Danmarks Lærerforening.
Hos Danmarks Lærerforening blev statsministerens ord taget godt imod. Formand Gordon Ørskov Madsen glæder sig over, at folkeskolen igen står højt på den politiske dagsorden. Han ser det som et vigtigt skridt, at man nu har et fælles billede af de problemer, lærerne møder hver dag.
Glæder sig over Mette Frederiksens ord
"Det er godt, at statsministeren har fokus på folkeskolen og respekten for lærerne. Det, at vi har et fælles billede af udfordringerne, er et godt udgangspunkt – nu handler det om at finde de løsninger, der kan gøre en forskel helt ude i klasselokalerne," siger han.
Regeringen lægger i sit lovprogram op til forhandlinger om tydeligere regler for, hvordan lærere må gribe ind, når der opstår uro i klassen. Det hilser lærerformanden velkommen, men han understreger samtidig, at regler alene ikke gør arbejdet lettere. Han peger på, at langt mere kan vindes, hvis man forebygger problemerne, før de udvikler sig til konflikter.
I sin tale slog statsministeren fast, at folkeskolen aldrig har haft så store bevillinger som nu, og at det ikke nødvendigvis er penge, der løser udfordringerne. Men hos lærerforeningen ser man anderledes på sagen. Gordon Ørskov Madsen mener, at investeringer er helt nødvendige, hvis man for alvor skal vende udviklingen og give lærerne redskaber til at skabe ro, fællesskab og respekt i skolen.
Han peger på, at der ikke findes hurtige løsninger – men at en massiv indsats her og nu kan betale sig i det lange løb, både for børnene og for samfundet.