Underholdning
Trist nyt fra TV 2: Slut for Janni Pedersen
![TV 2 - Alt om kendte Tv 2](https://altomkendte.dk/wp-content/uploads/2024/09/TV-2.png)
Nu er det et overstået kapitel for TV 2.
Podcastbølgen har i de seneste år fået danskernes opmærksomhed, og lydmediet er blevet en foretrukken måde at konsumere nyheder og underholdning på. Men nu tager TV 2 et skridt tilbage og lukker to af sine markante podcasts, Skyggesiden og Dato.
TV 2 har bekræftet lukningen over for fagbladet Journalisten. I en intern mail til medarbejderne forklarer nyhedsdirektør Ulla Pors, at beslutningen skyldes et tæt konkurrencepræget marked, hvor det ikke har været muligt at nå de ønskede resultater.
“Vi må sande, at markedet for nyhedspodcasts er tætpakket, og vores kommercielle mål ikke er indfriet,” skriver Ulla Pors ifølge Journalisten.
TV 2’s podcasts var en del af en større strategi om at styrke mediets digitale satsning og imødekomme den stigende interesse for lydmedier. Dato var en daglig nyhedspodcast, der stillede skarpt på de vigtigste historier, mens Skyggesiden tog lytterne med ind i krimiuniverset med dybdegående dokumentariske fortællinger.
Begge formater blev lanceret med store forventninger, men konkurrencen i markedet har vist sig at være for hård. TV 2 har kæmpet for at finde sin plads blandt etablerede aktører inden for nyhedspodcasts, hvor flere allerede sidder solidt på lytternes opmærksomhed.
Et tilbageslag for TV 2
Lukningen af Skyggesiden og Dato markerer et tilbageslag for TV 2’s ambitioner på podcastfronten. Mens mediet har investeret i at følge tidens digitale trends, har de økonomiske mål ikke kunnet opfyldes.
“Markedet for nyhedspodcasts er tætpakket,” gentager Ulla Pors, der peger på, at konkurrencen er blevet for stor til, at TV 2 kunne fastholde de to satsninger.
Selvom podcasts fortsat vinder frem, er det tydeligt, at kampen om lytterne kræver noget særligt. TV 2’s træk viser, at selv med stærke formater som Skyggesiden og Dato er det svært at få økonomien til at hænge sammen i en branche, hvor både public service-medier og private aktører kæmper om pladsen.
Med lukningen står det klart, at TV 2 nu vil fokusere på andre digitale områder. Hvilke planer der venter, er endnu uvist, men beslutningen vidner om, at podcastmarkedet i Danmark er i rivende udvikling – med plads til få, men store spillere.