Følg os her

Film / TV

DR i modvind – igen: Populært program får hård kritik

Udgivet

d.

Dr
Foto: Alexfan32/ Shutterstock

Kritikken lyder blandt andet at blande børns kreativitet med kommercielle interesser.

DR’s nye børneversion af det populære iværksætterprogram ‘Løvens Hule’ er blevet mødt med hård kritik fra flere eksperter.

LÆS OGSÅ  Ikke blot skuespil: Det har Marianne fra Sommerdahl og Laura Drasbæk til fælles

Det, der skulle være en inspirerende platform for unge iværksættere, er blevet kritiseret for at blande børns kreative idéer med kommercielle interesser.

Premieren på ‘Løvens Hule Junior’ har langt fra modtaget de forventede roser. Især valget af influencer-profiler som investorer har fået flere fagfolk til at reagere.

Stine Liv Johansen, lektor i unges medieforbrug ved Aarhus Universitet, påpeger, at influencernes tilstedeværelse i programmet knytter børns idéer sammen med markedsmekanismer og platforme, der kan skabe bekymring. “Når DR vælger et panel af influencere, bringer de et element af kommerciel dagsorden ind, som kan være problematisk, når man arbejder med børn,” siger hun til Politiken.

Kritikken retter sig mod influencermarketingens kommercielle natur, som kan have en uheldig indflydelse på unge målgrupper.

DR Forsvarer Programmet
DR har dog forsvaret valget af influencerne. Morten Skov, chef for DR B&U, understreger, at de medvirkende investorer ikke er valgt på baggrund af deres følgerantal, men for deres praktiske erfaring med iværksætteri. “De medvirkende løver er udvalgt for deres erfaringer og indsigt i at gøre idéer til virkelighed, med alle de udfordringer, der kan opstå undervejs,” skriver han i et svar til Politiken.

Skærpet Fokus på Influencers
Kritikken af influencere i markedsføringen rettet mod børn er ikke noget nyt. Tidligere har chipsproducenten Orkla modtaget kritik for at bruge influencere til at markedsføre Kims-chips, og i efteråret sendte 120 danske influencere et brev til Forbrugerombudsmanden, hvor de protesterede mod de skærpede regler for deres reklameaktiviteter.

Det står nu tilbage at se, om DR vil tage kritikken til sig og justere formatet, eller om de vil fortsætte med samme koncept – hvis der da overhovedet kommer en sæson 2.

Annonce