Følg os her

Film / TV

Afslører: Pretty Woman havde oprindeligt en HELT anden slutning

Udgivet

d.

Julia Roberts in Pretty Woman 1990 Directed by Garry Marshall

I første manuskript til filmen, var slutningen helt anderledes.

Da 'Pretty Woman' rullede over biograflærredet for første gang, vandt den hurtigt publikums hjerter med sin charme og uforglemmelige kærlighedshistorie.

Men filmens oprindelige manuskript bar et helt andet præg. I sin første udgave, skrevet af manuskriptforfatter J.F. Lawton, var historien om Vivian og Edward en mørk fortælling om grådighed og økonomisk desperation, langt fra den glade slutning, som vi kender.

Det skriver Vanityfair.

LÆS OGSÅ  Efter et livs søgen fandt Stefan sin mor gennem 'Sporløs': Sådan går det i dag

I 1980’erne kæmpede Lawton for at bryde igennem i Hollywood og søgte at skrive noget anderledes og seriøst. Inspireret af dystre film som Wall Street og The Last Detail skrev han manuskriptet '3,000' – en historie om en forarmet kvinde og en rig forretningsmand, der ikke nødvendigvis ender lykkeligt sammen.

Som Lawton forklarede: “Jeg var en manuskriptforfatter, der prøvede at få et job. Jeg havde skrevet alle mulige ninja- og komediefilm, men kunne ikke få opmærksomhed. Så jeg tænkte pludselig, ‘Måske skal jeg lave noget mere seriøst og dramatisk.’”

'3,000' blev hurtigt populært blandt producenterne og nåede at blive opkøbt af Disney, hvor filmen gennemgik store forvandlinger. Disney ønskede en ny fortælling med lidt mørke, men også en feel-good slutning, og instruktøren Garry Marshall, som Disney ønskede at fastholde, tog udfordringen op.

LÆS OGSÅ  Lykkelige Richard Gere: Arbejder på helt særligt mål

Marshall, som tidligere havde haft succes med filmen Beaches, havde en klar idé om, hvordan han ville ændre historien.

”Min vision var en kombination af eventyr. Julia Roberts var Rapunzel, Richard Gere var prinsen, og Hector Elizondo var fe-gudmoderen. Det var ikke en vision, alle havde, men jeg gjorde,” forklarede Marshall.

Ikonisk slutning

Processen var et samarbejde mellem flere parter, og executive producer Laura Ziskin var med til at forme den ikoniske slutning. Ziskin ønskede ikke, at filmens budskab skulle være, at en mand kunne købe lykke.

Som hun udtalte til People i 1991: “Jeg ville ikke have en film, hvor budskabet var, at en flink fyr kommer og giver dig pænt tøj og mange penge og gør dig glad.” Hun var også ansvarlig for at tilføje den mindeværdige replik: “Hun redder ham tilbage.”

LÆS OGSÅ  Richard Gere som 'hjemløs': Ingen ville hjælpe ham

Med Julia Roberts og Richard Gere i hovedrollerne skabte de en magisk kemi, som gjorde, at publikum ønskede en lykkelig slutning, og som Lawton beskriver, var han begejstret for ændringerne. “Jeg var begejstret! Jeg prøvede bare at få et job. Disney ønskede at lave det som en storfilm med en stor instruktør, og det var en fantastisk mulighed.”

I sidste ende blev Pretty Woman en kæmpe succes, og dens afslutningsscene med ordene “Velkommen til Hollywood! Hvad er din drøm?” blev ikonisk. Det var mere end bare en kærlighedshistorie – det blev en hyldest til Hollywoods drøm om at skabe uforglemmelige fortællinger, som rammer publikum i hjertet.

Herunder kan du få et gensyn med en af de mange gode scener i 'Pretty Woman':

Sarah er chefredaktør på Altomkendte.dk og hun har +4 års erfaring som journalist på nyhedsmedier. De seneste to år har Sarah særligt arbejdet med nyheder om underholdning, kendte og kongehuset, hvor hun senest har skrevet for Hollywood.dk. Hvis du vil vide det seneste indenfor gossipverdenen eller de royale huse rundt omkring i verden, så læn dig trygt tilbage og læs med når Sarah folder sig ud.

Annonce