Kendte
Hånes for beauty-trick: Er det en joke?

En ny maske fra Kim Kardashian får opmærksomhed verden over, men holder den, hvad hun lover?
Kim Kardashian stopper aldrig med at overraske, og efter at have erobret shapewear-markedet med Skims, har realitydronningen nu kastet sig over et helt nyt område – ansigtet.
Det nyeste produkt, The Seamless Sculpt Face Wrap, skulle efter sigende give dig et ansigtsløft for kun 432 kroner. Det lyder næsten for godt til at være sandt, og ifølge BBC er det måske også næsten sådan. I hvert fald er begejstringen er langt fra enstemmig.
Kritikstorm fra brugerne
Vi går i seng for at få vores ”skønhedssøvn”, og med Kardashians Face Wrap får man nu endnu mere ud af nattesøvnen. Masken er designet, så den sidder tæt om hovedet, og ifølge Skims og Kardashian lægger den et fast pres omkring kinder, kæbelinje og hals for at skabe et slankere udtryk. Materialet siges at være tilsat kollagen for at efterligne hudens naturlige spændstighed.
Men selvom det lyder high-tech, er ikke alle overbeviste. Kritikere påpeger, at selve idéen minder om endnu et skridt i den uendelige jagt på “perfektion”, og flere sætter spørgsmålstegn ved, om det er realistisk at forvente mirakler fra en sovemaske.
Eksperternes dom
En af kritikerne er kosmetisk læge Anna Andrienko. Til BBC udtaler hun, at masken kan give en midlertidig visuel effekt, fordi den presser væske ud af ansigtet og holder huden varm, men hun understreger samtidig, at den ikke giver et varigt resultat.
Hun advarer også mod at bruge den for meget, da for hårdt pres kan føre til hudirritation, urenheder eller problemer med blodcirkulationen.
Samtidig findes der ingen dokumentation for, at tekstiler med kollagen rent faktisk kan forbedre hudens tilstand.
En del af “beauty-while-you-sleep” trenden
Produktet lægger sig op ad en tendens, der allerede trives på sociale medier: at sove sig til skønhed. silkenet til håret, lange hudplejerutiner og specialmasker er ikke eksempler på, hvor langt man vil går for at vågne med et fejlfrit udtryk.
Kardashians maske er derfor ikke kun et produkt, men også et eksempel på en skønhedskultur, hvor små tricks og gadgets hurtigt kan blive virale – uanset om de virker eller ej.