Sport
Helle Thorning-Schmidt i helt nyt projekt: Står bag ny fodboldtrøje
Det danske sportsbrand hummel og Brøndby IF løfter sløret for klubbens nye 2025/26-udebanetrøje, der er skabt i et unikt samarbejde med Brøndby-fan og tidligere statsminister Helle Thorning-Schmidt samt den anerkendte modedesigner Soeren Le Schmidt. En trøje, hvor kreativitet og fællesskab går hånd i hånd med respekten for klubbens stolte traditioner.
En ny sæson bringer nye kapitler og nye udfordringer. 2025/26-sæsonen er allerede godt i gang, og på udebane træder Brøndby IFs herrer fremover ind i en trøje, der rummer både nytænkning og respekt for klubbens rødder på samme tid.
Skabt i samarbejde med klubbens mangeårige tøjsponsor hummel - og designet af Brøndby-fan samt tidligere statsminister Helle Thorning-Schmidt i tæt parløb med den anerkendte modedesigner Soeren Le Schmidt, markerer trøjen et skridt i en ny retning.
Sådan lyder det i en pressemeddelelse fra Hummel.
Trøjen er skabt til at være mere end blot en spillertrøje. Den repræsenterer en fortælling om samarbejde, kreativitet og viljen til at skille sig ud – uden at give slip på de tydelige farver og symboler, der kendetegner Brøndby IF. Med det originale B.I.F.-logo broderet på brystet hyldes klubbens historie og arv - uanset hvor holdet spiller henne.
Udebanetrøjen er en hyldest til Brøndby IF’s fans – til den urokkelige passion og vilje, der fylder landets udebaneafsnit uge efter uge, måned efter måned, uanset om vinden blæser i med- eller modvind.
Begyndte allerede sidste år
Rejsen begyndte allerede i marts 2024. Helle Thorning-Schmidt sagde ja til at tage udfordringen op og tøvede ikke med at hive Soeren Le Schmidt med ved sin side.
"Som fan er jeg både stolt og ydmyg omkring det at være med til at designe en spillertrøje til Drengene fra Vestegnen sammen med hummel, og jeg håber, den kan inspirere spillerne til at hive rigtig mange sejre med hjem, når vi spiller på udebane. Jeg håber, at den er fed at spille i, og jeg krydser fingre for, og beder til, at fansene vil tage godt imod den, så blå og gul kan fylde endnu mere i gadebilledet og på stadions rundt om i landet," lyder det fra den tidligere statsminister.
Med sin baggrund som tøjdesigner kunne Soeren Le Schmidt omsætte idéer og tanker til skitser og konkrete forslag, ligesom Soeren også kom ind med helt friske øjne på, hvordan man kan designe en fodboldtrøje.
"Det har været en sjov opgave at få lov at give mit ’take’ på en ny fodboldtrøje sammen med Helle. Selvom vi er glade for klassiske detaljer, har vi også været drevet af at udfordre det traditionelle grafiske design af fodboldtrøjer med noget mere organisk. Derfor er mønstre, striber og figurer erstattet af noget mere udefinerbart," lyder det fra den populære designer.
Undervejs i processen har flere spillere været med i processen omkring godkendelse af trøjedetaljer, materialevalg og funktionalitet, så designet både favner æstetik og performance.
Trøjen får sin debut i 3F Superligaen, når Brøndby IF drager til Aarhus den 21. september. Den findes både til voksne og børn, og så kommer den både i en kortærmet og langærmet version.