Følg os her

Underholdning

DR advarer danskerne: Gør det ikke

Udgivet

d.

Dr Danmarks Radio
Foto: Alexfan32/ Shutterstock

Nu lyder der en advarsel fra DR.

Ser du en annonce på Facebook eller Instagram, der lover hurtige penge eller fantastiske tilbud – og hvor en kendt DR-vært pludselig anbefaler et mystisk produkt? Så stop op! Det er nemlig ikke en reklame, du skal stole på.

Danmarks Radio advarer nu om en ny bølge af fupannoncer, der i stigende grad popper op på sociale medier. Denne gang er det især programmer som Løvens Hule og populære DR-profiler, der bliver misbrugt i svindelnumre, der har til formål at lokke brugere i fælden. Det handler typisk om falske investeringer, tvivlsomme produkter eller vilde tilbud, der lyder alt for gode til at være sande.

LÆS OGSÅ  Anne Hjernøe og Anders Agger vender snart tilbage på skærmen: Nu er nye detaljer kommet frem

Annoncerne er designet til at ligne ægte nyhedsartikler eller officielle reklamer, og mange bliver narret, netop fordi de ser troværdige ud. De bruger DRs logo, værternes billeder og navne – alt sammen uden tilladelse. Men som DR selv gør klart: De sælger aldrig produkter og har ingen kommercielle samarbejder.

DR melder klart ud

"Vi har intet med de annoncer at gøre," lyder det klart fra DR, der understreger, at enhver annonce, der påstår noget andet, er ren svindel.

DR har anmeldt annoncerne til Meta – koncernen bag Facebook og Instagram – og de samarbejder med relevante myndigheder for at få stoppet bedraget. Men indtil da handler det om at være vågen og tænke sig godt om, før man klikker.

Hvad skal du være opmærksom på? DR anbefaler, at du aldrig klikker på annoncer, der virker for vilde. Undgå at købe produkter, du ikke kender, hvis annoncen bruger kendte ansigter til at lokke dig ind. Og del gerne advarslen med dine nærmeste – jo flere, der er opmærksomme, jo sværere bliver det for svindlerne at lykkes.

Digitalt bedrag bliver mere og mere snedigt, men heldigvis kan vi sammen være med til at lægge en dæmper på det. En sund portion skepsis og lidt digital omtanke kan gøre en verden til forskel – og spare både dig og dine nærmeste for store problemer.

Herunder kan du se hele opslaget fra DR:

Sarah er chefredaktør på Altomkendte.dk og hun har +4 års erfaring som journalist på nyhedsmedier. De seneste to år har Sarah særligt arbejdet med nyheder om underholdning, kendte og kongehuset, hvor hun senest har skrevet for Hollywood.dk. Hvis du vil vide det seneste indenfor gossipverdenen eller de royale huse rundt omkring i verden, så læn dig trygt tilbage og læs med når Sarah folder sig ud.

Annonce