De kongelige
Står frem: Sådan er det at arbejde for Harry og Meghan

Nu sætter en række tidligere ansatte ord på, hvordan det er at arbejde for Sussex-parret.
Prins Harry og Meghan Markle har længe været genstand for opmærksomhed og spekulationer, ikke mindst når det kommer til deres medarbejderes trivsel. Efter de flyttede til USA for fire år siden, har parret oplevet rygter om en høj udskiftning blandt personalet i deres organisation, Archewell. Der har desuden været anklager om, at Meghan skulle være vanskelig at arbejde med – beskyldninger, der har givet hende øgenavnet ‘Duchess Difficult’ (Hertuginde besværlig, red.).
Tidligere anklager fra The Hollywood Reporter antydede, at Meghan mobbede medarbejdere under sin tid som kongelig, og at hun skulle have sendt vrede e-mails klokken 5 om morgenen. Disse påstande blev gentaget for nylig, men i kølvandet på historien er der nu medarbejdere, der har valgt at bryde tavsheden for at give deres version af, hvordan det er at arbejde for parret. Flere tidligere og nuværende ansatte har talt med magasinet US Weekly og deler en langt mere positiv fortælling.
Det skriver Mirror.
En af de tidligere ansatte, der har valgt at udtale sig, er Josh Kettler, tidligere stabschef for Prins Harry. Selvom han kun havde stillingen i tre måneder, er hans oplevelse af samarbejdet med Harry og Meghan langt fra negativ. “De er dedikerede og hårdtarbejdende. Det var imponerende at være vidne til,” fortæller Kettler og tilføjer, at han blev varmt modtaget af både parret og deres team.
Luksuriøse gaver
Et andet rørende vidnesbyrd kommer fra parrets nuværende globale pressesekretær, Ashley Hansen. Efter at hun måtte tage fri fra arbejde på grund af en alvorlig operation, blev hun overvældet af den støtte, hun modtog fra sine chefer. “Jeg blev mødt med den slags bekymring og omsorg, som en forælder ville vise, hvis det var deres eget barn,” fortæller hun. Meghan tog sig endda tid til dagligt at kontakte Hansens mand for at sikre, at parret havde det godt. “Man indser ikke, hvor meget den slags venlighed betyder, før man virkelig har brug for det,” tilføjer Hansen.
Flere medarbejdere fremhæver også parrets generøsitet. En tidligere ansat, der ønskede at forblive anonym, fortæller, at parret er kendt for at give betænksomme gaver til deres ansatte. Da vedkommende adopterede en hund, modtog de en luksus hundesnor og halsbånd fra parret. Ligeledes giver Harry og Meghan ofte brugte babyartikler i topkvalitet til medarbejdere, der er blevet forældre.
Mens anklagerne om, at Meghan skulle være vanskelig at arbejde for, har floreret i medierne, afviser flere ansatte disse påstande. En nuværende medarbejder forklarer, at Meghan er klar og løsningsorienteret i sin kommunikation og aldrig har råbt ad nogen.
Medarbejderen påpeger desuden, at Meghans e-mailsignatur tydeligt siger: “Min arbejdsdag er måske ikke din arbejdsdag. Du er ikke forpligtet til at svare uden for din normale arbejdstid.”
Trods rygterne om udfordringer og høje forventninger tegner medarbejdernes udtalelser et billede af et arbejdsmiljø, hvor omsorg og støtte vægtes højt – og hvor Harry og Meghan går langt for at sikre deres medarbejderes velbefindende.