Kendte
‘Influencer’-par på kant med loven: Brugte datter i reklame
Det er endnu uvis om det får konsekvenser.
Det populære influencer-par Jasmin Lind og Mika Schultz, kendt som ‘Jas og Mika’, er havnet i modvind.
Det skriver HER & NU.
Årsagen er en reklamevideo, hvor deres blot otte måneder gamle datter, Elina, bliver brugt til at promovere smykker og ure på sociale medier.
For mange influencere er det blevet en del af dagligdagen at reklamere for alt fra måltidskasser til skønhedsprodukter, men der er klare regler på området.
Ifølge Forbrugerombudsmanden er det ulovligt at bruge børn under 15 år i reklamer, medmindre de indgår i en naturlig sammenhæng, der gør det nødvendigt for at præsentere produktet.
Dette skal nemlig beskytte børn mod udnyttelse og eksponering i kommercielle sammenhænge.
I videoen, som senere blev slettet, ses lille Elina i sin højstol, hvor hun gentagne gange skulle vælge mellem et stykke legetøj og et smykke.
Videoens formål var at fremhæve de smykker og ure, parret reklamerede for, men her opstår problemet. Det er dog tvivlsomt, om babyen optrådte i en “naturlig sammenhæng,” som loven kræver.
Sagen kan ende med en bøde til parret, hvis det vurderes, at markedsføringsloven er blevet overtrådt. Indtil videre har parret ikke ønsket at kommentere sagen, og de har heller ikke udtalt sig om deres beslutning om at fjerne videoen.
En hverdag på sociale medier
Til daglig er Jas og Mika kendte ansigter på sociale medier, hvor de producerer videoer, der især appellerer til unge og børn. Parret er også værter for det årlige ‘Simba Prisen’, som hylder indholdsskabere på digitale platforme.
Om sagen får konsekvenser for influencer-parret, vil tiden vise, men episoden sætter endnu engang fokus på grænsen mellem kreativ reklame og overtrædelse af lovgivningen.