Film / TV
For første gang nogensinde: Nu deler DR nyt om Alene i vildmarken
Nu deler DR spændende nyt om et af danskernes favoritprogrammer.
Deltagerne i ’Alene i vildmarken’ sætter rekord for flest dage i den finske natur i den 10. udgave af DR’s populære overlevelsesprogram. Samtidig får det som noget nyt både lørdags- og sommerpremiere. Se med på DRTV og DR1 fra den 11. juli.
Mens de ni deltagere i den 10. udgave af ’Alene i vildmarken’ kæmper med at klare sig i den finske natur, kan seerne sidde trygt og lunt og følge med på DRTV og DR1. Nu for første gang som en del af DR’s weekendtilbud og også for første gang, mens mange danskere holder sommerferie.
Sådan oplyser DR i en pressemeddelelse.
Stine Preem, der er redaktør for programmet, siger:
- I 10 år har vi fulgt vidt forskellige danskere, som deler noget grundlæggende: modet til at opholde sig alene i naturen og se, hvad de egentlig er lavet af. Det er fascinerende at se, hvordan både praktiske færdigheder og mental styrke spiller sammen. Programmet forbinder seere, der måske lever meget forskellige hverdagsliv, men som kan spejle sig i de samme grundlæggende følelser: frygten for at fejle, glæden ved små sejre og betydningen af fællesskab – også når man er helt alene.
Over 60 dage i vildmarken
I jubilæumssæsonen bliver kampen mod sult, kulde, træthed og savn hårdere end nogensinde, og rekorden for, hvor længe en deltager holder ud i vildmarken, bliver slået. To deltagere kommer således op over 60 dage.
Stine Preem siger:
- I vildmarken tæller hver eneste genstand – fra kniv og fiskekrog til gryde og sav. De rigtige redskaber kan gøre forskellen på varme eller kulde, fisk på krogen eller tomme hænder. Alligevel er det ofte den usynlige pakke, deltagerne bærer med sig, der bliver afgørende: den mentale robusthed. Evnen til at bevare roen, holde fast i håbet, håndtere savnet af dem derhjemme og blive ved med at tænke kreativt, når kræfterne er ved at slippe op.
I årets sæson går turen til Finland. Her møder seerne blandt andre en eventyrer, der har krydset Antarktis og jagtet drømmen om Mount Everest uden ilt, en erfaren buejæger, bushcraftere, frilufts- og outdoorvejledere, spejdere, vikingekriger, kok og tømrer. Nogle stiller op alene, andre i makkerpar. Fælles for dem er kærligheden til naturen – og drømmen om at være de sidste tilbage i vildmarken.
Hvem finder styrken i sig selv, når dagene bliver kortere, maden slipper op, og savnet af familien melder sig? Og hvem formår at gøre naturen til sit hjem?
Det kan seerne følge, når 'Alene i vildmarken' vender tilbage med sin 10. sæson fra lørdag den 11. juli på DRTV fra morgenstunden og på DR1 klokken 20.00.

